6/012 Barraca de la Riera de Mascarell 1.1

B5 2 Small

REGULARMENT S'AMAGA RERE UNA CORTINA D'ESBARZERS

INTRODUCCIÓ

Barraca margera situada a tocar d'uns camps de cultiu de sembradures adjacents a la Riera de Mascarell. Probablement sigui propietat de la casa de la Bosqueta. No es pot descartar que en aquesta ocasió la utilitat de la barraca no fos la de vigilar la vinya sinó els extensos sembrats del davant. A l'interior hi vam trobar les restes d'una pala. Segons alguns estudiosos el topònim de Mascarell es remuntaria als íbers i al nostre parer el de Riera es deu remuntar a uns temps passats, perquè el seu comportament actual és el d'un torrent

SITUACIÓ

Travessant el pont del Burc enfilarem la pujada dels xiprers rumb al mas de la Bosqueta. Poc abans d'arribar al final de la pujada deixarem a la nostra dreta el trencall a la masia Enric d'Ossó i seguirem planejant per la pista. Més enllà passarem de llarg el trencall a l'esquerra que ens duria al mas. La pista revolta a l'esquerra i comença a circular paral·lela a la llera del torrent. Aviat caldrà parar atenció a la nostra dreta per trobar un corriol/drecera que travessa els camps de conreu. Cal seguir-lo i deixar-lo a la primera feixa i seguir-la a la nostra dreta, fins a trobar la barraca.

DESCRIPCIÓ

Es tracta d'una barraca margera que aprofita una feixa de conreu, i que és de factura més aviat grollera, tot i quel tancament està fet 'en cremallera'. Per a la seva construcció es van moure grans blocs de conglomerat. Tapadora i jàssera gegants - la darrera sembla haver-se desplaçat amb el temps - tot i el bon estat aparent, la barraca de la Riera de Mascarell sol desaparèixer regularment rere una cortina d'esbarzers. I diem aparent bon estat, perque al sòl de la barraca hi ha un bon nombre de pedruscall, potser provinent de l'exterior. O potser no. La coberta de la barraca havia conservat bona part de la terra.

CARACTERÍSTIQUES

Tipologia- CM (Circular Margera)
Altura barraca (h) - 1,42m
Amplada barraca (a) - 1,55m
Llargada barraca (ll) - 1,68m
Altura porta (ph) - 1,10m
Amplada porta (ap) - 0,63m
Amplada muntant (am) - 0,76m
Orientació porta - N245 (S-W)
Situació- Solei, propera al corriol i a les feixes.
Llinda- simple
Tapadora - simple
Objectes- tancament en cremallera, pala, bastó.
GPS - sí
Mapa Ballestar- sí
Estat - Restaurada (R). El Juny de 2020 es va fer l'estassada pels volts i la plantada de lliris amb els padrins de la barraca
Data - 8-12-2009

CODI BARRACA

Conca de la Riera de Mascarell 06/012

Numeració absoluta - 5

CROQUIS

B5 CROQUIS Small

1838. A SANT LLORENÇ SAVALL NO HI HA CAVALLS NI EUGUES

(...) EN ESTA VILLA Y TÉRMINO NO ES PERMANENTE PARA CRIAR yeguas ni caballos por ser este termino mui escabroso y faltado de yerbas, y por este fin no se ha podido dar relacion  (...)

3-2-1838

2020 BEN APADRINADA

B5 apadrinament

{play}images/stories/mp3/marxapedra.mp3{/play}

Els comentaris han estat suspesos temporalment.