Codolosos, cova

codolosos  cova topo large

REFUGI AL TORRENT DELS CODOLOSOS

INTRODUCCIÓ

En una jornada on vam descobrir fins a quin punt els alzinars i rouredes de la serra dels Codolosos n'eren de captivadors, vam espetegar a la cova dels Codolosos, aquesta nova petita cavitat de la serra de l'Obac.
La cova es troba al vessant nord d'una carena de perfil en aresta molt marcat, i que es troba flanquejada pels torrents dels Avellaners Boscans i el dels Codolosos. De fet, la carena és una estribació nord del turó del Puig Andreu.

SITUACIÓ

Si partim del Puig de la Bauma, prendrem el trencall que de la granja baixa al torrent dels Codolosos, a l'alçada de la Fonteta, que és un degotall embalmat que quan està actiu forma una bassa enmig de la pista que porta al Collet Roig.
El nostre camí travessa el torrent dels codolosos i en seguirem un altre mig abandonat que ressegueix el torrent per la banda hidrogràfica esquerra. Arribarem a una cruïlla de camins, a l'aiguabarreig amb el Sot de les Esglésies, agafarem un corriol a la nostra dreta que, passant pel costat d'un auró negre, puja pel mig del bosc fins que arribarem a un rocater, lloc on l'abandonarem per la nostra dreta, tot anant a trobar el nivell carbonàtic on hi ha enclavada la cova. El punt de referència és una columna de roca separada del cingle: la foradada dels Codolosos.

DESCRIPCIÓ

Cavitat estructurada aprofitant una diàclasi de direcció nord. En poc més de tres metres el sostre de 0,80 metres passa a ser de tan sols 25 cm, curulla de sediments. En aquest punt més estret es repeteix el fenòmen del muret artificial tancant la part final de la cavitat, amb un dels blocs de sorrenca que medeix 55 x 30cm. La cova es troba en fase regressiva, restant una crosta de concreció a les parets i restes de punts on s'intueix que en altres temps hi penjaven petits macarrons, que és com es coneixen popularment les estalactites molt primes. També són de remarcar la columna de roca que esmentàvem en la localització, i el bloc de conglomerat que s'hi arrepenja, formant un menut pont de roca, una foradada. Segurament formaven part de l'antiga obertura de la cova a l'exterior que el retrocés del cingle ha començat a desmantellar.

CROQUIS

cova dels codolosos croquis medium

CODI CAVITAT

Conca de Nespres 07 / 65 (provisional)

{audio autostart}giacchino.mp3{/audio}

Els comentaris han estat suspesos temporalment.