Mirador de la Vall d'Horta, balma del

MIradorVallHorta WEBTOP Grande

VISTES SUPERBES SOBRE LA VALL D'HORTA

INTRODUCCIÓ

A finals de 2023 el Ramon Suades em va guiar cap als Emprius per anar a trobar una balma amb vestigis antròpics que tant ell com el Xavi Pereira havien vist de lluny i van finalment aconseguir trobar. Pel camí de baixada - en el tram final d'aproximació - jo anava comentant que em semblava veure potencials forats per tot arreu però el Ramon em va convidar a no distreure'm i vam arribar sense més dilacions a la balma del Mirador de la Vall d'Horta. De tornada però, vam anar repassant les parets amb més calma, fins que vam trobar la cova del Mirador de la Vall d'Horta.

SITUACIÓ

Partint del Marquet de les Roques (Vall d'Horta), pujarem fins al collet del Llor, seguint en direcció a Finestrelles. Del collet passarem ran de la Foradada de la Vella, amb l'agulla de la Vella a l'altre vessant. Un cop enfilats al llom dels Emprius passarem de llarg els trencalls del Cau dels Emboscats i també el del Queixal Corcat i resseguirem el llarg rocater que és la frontera Mura / Sant Llorenç Savall. Travessarem una franja de bosquet i seguirem pel llom, ens decantarem cap a ponent dels Emprius i el camí enfila un collet on hi ha ben visible la capçada d'una pinassa. Sortirem per la nostra dreta a trobar el pi. A la capçalera de la canal també veurem un pi tort completament mort però encara d'empeus, un altre pi tort viu i més avall una alzina de tres peus. Baixarem la canal passant pel costat d'un bloc encatifat de molsa, progressant ajupits per una munió de boixos, vidalbes, esbarzers i ben aviat a la nostra esquerra trobarem la cova del Mirador de la Vall d'Horta. Seguirem un tram avall fins que trobarem una llastra plana enmig del torrent: cal que sortim per la nostra esquerra a trobar la paret de la cinglera i seguir-la uns 50m en direcció sud fins a trobar la balma del Mirador de la Vall d'Horta.

DESCRIPCIÓ

Balma d'uns 5m de profunditat màxima, originada per la meteorització del nivell de gresos de base i posterior caiguda per gravetat d'un bloc de conglomerat, deixant obert un pòrtic d'uns vuit metres de front, per uns 5m d'alçada, amb unes vistes força singulars de la capçalera de la Vall d'Horta. En caure el bloc, aquest deixà una obertura amb la paret del cingle que segurament fou aprofitada pels carboners que van feinejar pel lloc: un parament obrat sota el bloc, una sola d'espardenya d'espart, restes de tions i troncs tallats a destral són les restes antròpiques més evidents. I la proximitat del lloc amb el Cau dels Emboscats fa avinent pensar que tal volta la balma també vagi servir de refugi pels emboscats de la guerra civil.
Si es continua en direcció nord, passada la balma, la cinglera encara es manté lleugerament abalmada un tram d'uns 100m de longitud.

CROQUIS

Mirador de la Vall dHorta balmaCROQUIS Pequeo

CODI CAVITAT

Conca de la Vall d'Horta 09 / 061 (provisional)

ENLLAÇOS

Els comentaris han estat suspesos temporalment.